cocoon

Bez ściemy - okiem komputerowca

Analiza sprzedaży Kacpoboxa III

23.02.2020 autor: Tabok


Wczoraj zakończyła się sprzedaż trzeciego boxa kacpra. Wg informacji na stronie sprzedano zawrotną liczbę aż 1000 pudełek.
Sam Kacper w komentarzu napisał, że strona będzie się ładować powoli, a przewidywany czas oczekiwania to około 30 minut.

Czy było to spowodowane natłokiem kupujących? Przeanalizujmy zachowanie strony!

1. Dziwne przeciążenie

Pierwsza rzecz, która rzuca się w oczy to sposób, w jaki ładowała się strona. Każdy z nas zapewne przynajmniej raz w życiu próbował odwiedzić witrynę, która była z jakiegoś powodu oblegana. Co w takim przypadku się dzieje? Strona ładuje się powoli, obrazki nie chcą się wczytywać albo wczytują się ślamazarnie, czasami strona jest rozjechana wizualnie albo nie działają guziki.

Jest to spowodowane tym, że serwer w praktyca ma dwa obowiązki:

a) Wykonać skrypt i zwrócić jego rezultat
b) Wysłać pozostałe pliki, które nie wymagają wykonania skryptu

I tutaj rodzi się pierwsza wątpliwość
a) Czas wykonywania skryptu dla strony boutiquecosmetics.pl od godziny 20:00 do 21:00 wynosił średnio około 100 sekund.
b) Co ciekawe czas ładowania obrazków oraz innych plików statycznych (strona serwuje ich około 90) to dla kontrastu średnio 0.09 sekundy.

Screeny z godziny 20:40 Screen z godziny 21:20
Tak, obrazki na stronie ładowały się ponad 1000 razy szybciej, niż wykonanie skryptu. Tak nie zachowuje się przeciążony serwer.

2. Schodkowość przeciążenia

Jak wcześniej wspomniałem przez pierwszą godzinę dystrybucji średni czas ładowania strony wynosił około 100 sekund (90-115).
W drugiej godzinie czas ten skrócił się do około 60 sekund (30-90).
Dokładnie o godzinie 22:00, jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki, strona zaczęła ładować się w akceptowanym czasie poniżej 4 sekund i tak już zostało.
Są dwa wyjaśnienia zainstniałej sytuacji:

a) Strona jest ekstremalnie słabo zoptymalizowana, dokładnie o godzinie 21:00 ruch spadł o połowę, a o 22:00 większość osób poszła spać.
b) Ktoś dopisał na początku skryptu kod podobny do tego:

if ($time < '21:00') sleep(rand(90,115));
else if ($time < '22:00') sleep(rand(30,90));

3. Liczba sprzedanych boxów, a wyświetlenia filmu na YouTube

Film o premierze boxa Kacpra nie cieszył się szczególnym zainteresowaniem podczas premiery. Do godziny 21:20 obejrzało go zaledwie nieco ponad 3500 osób. Co ciekawe w tym czasie sprzedano 350 boxów. Wynika z tego, że około 10% widzów kupiło jedno podełko. Jestem świadomy tego, że YouTube to niejedyna platforma służąca do promocji tego produktu, jednak uważam, że wpływy pozostałych kanałów mieszczą się w granicy błędu statystycznego. Przyjrzyjmy się zatem bliżej tej sytuacji i zobaczmy co z niej wynika.

Zacznijmy od kilku pojęć:
a) Click-through rate (CTR) współczynnik, który wskazuje ile % osób kliknęło reklamę po jej zobaczeniu
b) Conversion Rate (CR) współczynnik, który wskazuje ile % osób kupiło dany produkt po kliknięciu reklamy

Średni CTR dla serwisu YouTube w 2018 roku wynosił około 0.33% LINK DO ARTYKUŁU.
Średni CR dla branży Home Goods w roku 2016 wynosił około 0.43% LINK DO ARTYKUŁU.

Załóżmy, że marketing Kacpra jest ekstremalnie wybitny - przemnóżmy obie te wartości przez 10, co daje 100 razy skuteczniejszą kampanię niz "średnia firma". Wykonajmy małą kalkulację dla 3500 wyświetleń reklamy (zakładam, że cały film Kacpra był właśnie reklamą tego produktu).

Kliknięcia w reklamę:
3500 * 0.033 = ~116

Liczba sprzedanych boxów:
116 * 0.043 = ~5

Wynika z tego, że przy ekstremalnie udanej kampanii Kacper powinien sprzedać nie więcej, niż 5 pudełek. Skoro sprzedał ich 350, to wynika z tego, że jego sprzedaż była 7000 razy skuteczniejsza, niż wynika ze statystyk (700000%). Są dwa wyjaśnienia zaistniałej sytuacji:
a) Kacper jest geniuszem marketingu, powinien aplikować na managera sprzedaży w firmie Amazon i zgłosić się o wpis do Księgi rekordów Guinnessa.
b) Ktoś majstrował przy ilości sprzedanych boxów podczas pierwszych godzin od wypuszczenia produktu

Ciekawostka: Największy CTR w historii internetu odnotowała pierwsza reklama świata wyświetlona 27 października 1994 roku i wynosiła 44% (aktualnie średni współczynnik tego typu reklam wynosi około 0.05%) LINK DO ARTYKUŁU

4. Rozkład sprzedaży boxów

Liczba sprzedaży boxów w czasie:
20:00 - 21:00 = 263
21:00 - 22:00 = 228
22:00 - 23:00 = 100
23:00 - 00:00 = 68
00:00 - 01:00 = 33
01:00 - 02:00 = 16
02:00 - 03:00 = 13
03:00 - 04:00 = 3
04:00 - 05:00 = 3
05:00 - 06:00 = 6
06:00 - 07:00 = 8
07:00 - 08:00 = 28
08:00 - 09:00 = 35
09:00 - 10:00 = 59
10:00 - 11:00 = 42
11:00 - 12:00 = 30
12:00 - 13:00 = 41
13:00 - 14:00 = 24
----------------------
20:00 - 14:00 = 1000


Warto przyjrzeć się porannej ilości wyświetleń na YouTube i porównać je do liczby sprzedanych boxów:

9:00 - 10:00
wyświetlenia filmu: 91
sprzedanych boxów: 59

Jak widać w godzinach porannych 65% widzów kupiło boxa. Cud nad Wisłą.

5. Box Kacpra nie na ilovebox.pl?

Ten punkt jest bardziej pytaniem o sposób dystrybucji. Jak sami zauważyliście Box Kacpra nie pojawia się na oficjalnej stronie I Love Box tylko na osobnej domenie - boutiquecosmetics.pl. Jak wiadomo obie strony są własnością tej samej spółki - I Love Cosmetics Polska Sp. z o.o.

Co ciekawe boxy innych osób (np. YouTuberki, która ma 12.6k subów) są wylistowane na oficjalnej stronie I Love Boxa. Skoro sprzedano 1000 Kacpoboxów i zrobiono obrót na ponad ćwierć miliona złotych, to takie zachowanie jest conajmniej niezrozumiałe.

Do tego warto zaznaczyć, że strona boutiquecosmetics jest tak malutka, ze nawet nie znajduje się w wynikach google trends.